
Tilattavissa: Kirjaaminen + Kanta- koulutus
SoteTraining, Salus Qualitas Consulting Oy - Etätoteutus
Ajankohta:
Jatkuva
Toteutustapa:
Etätoteutus
Koulutuksen tyyppi:
Ammatillinen täydennyskoulutus
Aihe:
Muu
Kategoria:
Muut koulutukset
Koulutus: Kanta + Kirjaaminen – Asiakastietolain velvoitteet käytäntöön
Kesto: 3 h
Toteutusvaihtoehdot: Webinaari + tallenne tai lähitoteutus
Kenelle koulutus sopii
- Sosiaalialan työntekijät, ohjaajat, palveluohjaajat
- Esihenkilöt ja johto
- Kaikki, joiden tulee hallita Kanta-palveluiden perusteet ja sosiaalihuollon kirjaamisen velvoitteet
Miksi osallistua? - Asiakastietolaki (703/2023) edellyttää lainmukaisia kirjaamiskäytäntöjä ja Kanta-Palveluun liittymistä viimeistään 1.9.2026.
- Ammattilaisen velvollisuus on osata ohjata asiakkaita Kanta-palveluun, esimerkiksi OmaKannan tietojen katselussa, suostumuksissa ja kieltojen hallinnassa.
- Varmistat kirjausten vaatimustenmukaisuutta ja yhtenäisyyttä, helpotat organisaation siirtymistä Kanta-palveluihin ja vahvistat asiakkaan oikeuksien toteutumista.
Koulutuksen sisältö (3 h) - Kanta-palveluiden perusteet – mitä Kanta-Palvelu tarkoittaa ammattilaisen arjessa?
- Asiakastietolain ja viranomaisten asettamat velvoitteet – miten kirjataan, kuka kirjaa
- Kirjaamisen käytännöt sosiaalihuollossa – viivytyksettä, työyhteisön yhteisesti sovitut käytännöt
- Yhtenäiset toimintamallit ja rakenteinen kirjaaminen
- Asiakkaan ohjaaminen Kanta-palveluun – OmaKanta, suostumukset, kiellot
- Tietojen luovuttaminen ja asiakkaan oikeudet
- Esimerkit ja keskustelu – webinaarissa Q&A, lähitoteutuksessa ryhmätyöt
Toteutusvaihtoehdot - Webinaari + tallenne
- Osallistu verkossa reaaliaikaisesti
- Saat tallenteen myöhempää katselua varten
- Mahdollisuus esittää kysymyksiä chatissa
- Lähitoteutus
- 3 tunnin tiivis koulutus työyhteisön tiloissa tai valitussa koulutuspaikassa
- Sisältää yhteistä harjoittelua, esimerkkejä ja pohdintaa
Hyödyt organisaatiolle ja työntekijälle - Alku lainmukaisille, ajantasaisille ja laadukkaille kirjaamiskäytännöille
- Lisää henkilöstön valmiutta ohjata ja informoida asiakkaita Kanta-Palvelussa
- Yhtenäiset kirjaukset tukevat asiakkaiden ja työntekijöiden oikeuksia ja yhteistyötä
- Helpottaa siirtymistä Kanta-palveluihin
Ilmoittautuminen
Valitse sinulle sopiva muoto:
Webinaari + tallenne tai lähitoteutus (3 h)
Lähetä ilmoittautuminen: heidi.ilmonen@sotetraining.fi
Soita: 040 7330011