Työnhakijalle Työnantajalle Ajankohtaista Työpaikat Koulutukset Kirjaudu Ota yhteyttä

Tulevaisuuden sote-rekrytointi on täällä 

kuva: Sotespotterin toimitus

Olipa kerran kaksi sosiaalityöntekijää, jotka istuivat työhuoneessaan ja valittelivat sote-alan huonoa resurssitilannetta. He harmittelivat sitä, että töitä riittäisi, mutta sitä tekeviä työkavereita puuttui. Heitä vaivasi tieto siitä, ettei asiakkaille resurssipulan takia voitu aina tuottaa näiden ansaitsemia palveluita. Tiesiväthän sosiaalityöntekijät, että laadukkaaseen asiakastyöhön tarvitaan hyvinvoivia ammattilaisia, joiden työkuorma on kohtuullinen. Jaksavia työntekijöitä, jotka viihtyvät työssään ja joiden mielestä töihin on aamuisin mukava tulla. Kun työntekijöitä sen sijaan puuttuu, tehtävät kasaantuivat ja työntekijät väsyvät. Syntyy kierre, joka hankaloittaa jo ennestään vaikeaa tilannetta.

Tilanne puhututti säännöllisesti koko työyhteisöä. Sosiaalityöntekijät tiesivät, että sote-alan työntekijät ovat usein omistautuneita, ammattitaitoisia ja ahkeria, mutta liiallinen työkuorma, työntekijöiden vaihtuvuus ja rekrytointivaikeudet heikentävät työn vaikuttavuutta, vaikeuttavat moniammatillista yhteistyötä ja saavat työntekijät uupumaan ja oven käymään. Pyöröoven mukana työpaikoilta poistuu suuri määrä kokemuksen mukanaan tuomaa tietoa ja osaamista. Uusien työntekijöiden jatkuva perehdyttäminen vaati aikaa, joka on pois asiakkailta ja mahdollisuuksista kehittää työtä.

Joka päivä sosiaalityöntekijät tekivät kuormittavaa mutta palkitsevaa ja merkityksellistä työtä, niin kuin sote-alalla yleensäkin tehdään. Tyhjien työpisteiden ohi kävellessään he miettivät päänsä puhki, kuinka tuolit voitaisiin täyttää osaavilla työkavereilla. He tiesivät, että sote-alalle kouluttautuu jatkuvasti ammattitaitoista henkilöstöä ja pohtivat, kuinka kadoksissa olevat kollegat saataisiin houkuteltua mukaan hyväksi koettuun työyhteisöön. Sosiaalityöntekijät päättivät lyödä viisaat päänsä yhteen ja ratkaista kysymyksen siitä, kuinka hyvät työpaikat ja pätevät tekijät saataisiin nykyistä jouhevammin löytämään toisensa.

Sosiaalityöntekijät oivalsivat, että rekrytoinnin kehittäminen on oiva keino pyrkiä helpottamaan haasteellista tilannetta. Omia rekrytointikokemuksiaan jakaessaan ja muiden sote-ammattilaisten kanssa keskustellessaan he havaitsivat, että rekrytointiprosesseissa on monta kohtaa, joita parantamalla voidaan pyrkiä helpottamaan henkilöstön saatavuutta luomalla rekrytoinneista hakijaystävällisempiä.

Keskustelut kollegoiden ja yhteistyötahojen kanssa osoittivat sosiaalityöntekijöille, että uutta työtä hakiessaan sote-osaajat arvostavat työtehtävistä riippumatta samoja asioita: rekrytoinnin yksilöllisyyttä ja vuorovaikutteisuutta, lähellä työyhteisöä tapahtuvaa hakuprosessia ja esihenkilön osallisuutta. Tietyt teemat toistuivat myös siinä, mikä karkoitti työnhakijat; se, ettei työyhteisöä koskeviin tai arjen sujuvuuden kannalta olennaisiin kysymyksiin osattu vastata, vastavuoroisuus puuttui tai rekrytoinnista oli tehty tekninen suoritus, josta puuttui kohtaaminen.

Sosiaalityöntekijät alkoivat keräämiensä kokemusten ja toiveiden pohjalta hahmotella digitaalista kohtaamispaikkaa, jonka tavoitteena olisi edistää työvoiman saantia, sujuvoittaa rekrytointiprosesseja ja tehdä niistä laadukkaampia. Suurimmaksi tavoitteeksi asetettiin nostaa sote-alan arvostusta ja muistuttaa siitä, että sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammatit vaativat asiantuntijuutta ja erityistä osaamista. Sote-ammattilaiset ansaitsevat mahdollisuuden tuoda osaamisensa näkyväksi.

Ratkaisun nimi on Sotespotter

Kerättyjen toiveiden ja kokemusten pohjalta kehittyi ratkaisu, jonka nimi on Sotespotter. Areena, jossa työnhakijat ja työnantajat löytäisivät toisensa helposti, nopeasti ja kustannustehokkaasti. Sote-ammattilaisten kanssa käytyjen keskusteluiden perusteella sosiaalityöntekijät tiesivät työnhakijoiden arvostavan sitä, että eri työpaikkojen palkkoja ja etuja voisi helposti verrata keskenään. Hakijat toivoivat rekrytointiin alusta saakka vuorovaikutteisuutta, mikä päätettiin ottaa palvelun kehittämisen lähtökohdaksi. 

Sosiaalityöntekijät tiesivät myös, että työnantajat arvostavat rekrytointiväylää, joka tavoittaa juuri oikeat hakijat. Sotespotter päätettiin rakentaa alustaksi, joka olisi edullinen ja helppo käyttää ja jonka kautta työnantaja tavoittaisi alan osaajat. Kohdentamalla käyttäjäkunta päteviin sote-ammattilaisiin ja alan opiskelijoihin saataisiin hakijat rajattua päteviin ja kelpoisuusehdot täyttäviin, mikä säästäisi työnantajan aikaa. Sosiaalityöntekijät tiesivät myös, että lähellä työyhteisöä tapahtuva rekrytointi mahdollistaisi napakymppiin osumisen; sen, että hyvät työpaikat ja hyvät tekijät löytäisivät toisensa. Osuvammat rekrytoinnit auttaisivat vähentämään henkilöstön vaihtuvuutta, mistä sekä työnantaja että työyhteisö hyötyisivät.

Lopulta sosiaalityöntekijät yhdistivät voimansa osaavien koodaajien kanssa ja ryhtyivät tuomaan sote-alan rekrytointia 2020-luvulle. Syntyi rekrytointipalvelu,  joka on käyttäjäystävällinen ja huomioi niin työnhakijan kuin työnantajankin tarpeet ja toiveet.

Emme totea "sen pituinen se", sillä Sotespotterin tarina on vasta alkanut. Liity mukaan tänään, ja tule kanssamme tekemään tulevaisuuden sote-rekrytointia!

Ida & Hanna 

Seuraa Sotespotteria Instagramista, LinkedInistä ja Facebookista @sotespotter!