
Sanataideohjaaja 25 op
Päijät-Hämeen kesäyliopisto, Päijät-Hämeen kesäyliopisto - Lahti
Opi sanataiteen ohjaamisen salat!
Sanataideohjaajakoulutuksessa kokeneet alan ammattilaiset opettavat, miten erilaisia sanataideryhmiä ohjataan, miten ohjaukseen limitetään kirjallisuusterapiaelementtejä sekä muita taiteenaloja ja kuinka sanataidetta voi hyödyntää omassa työssä.
Koulutuksen aikana opiskelijat verkostoituvat keskenään sekä harjoittelun kautta erilaisten sanataiteen parissa toimivien organisaatioiden kanssa. Sanataideohjaajan työ on pääsääntöisesti hyvin itsenäistä. Henkilökohtaisella ohjauksella ja verkostoitumisella opiskelujen aikana on tärkeä rooli tulevien sanataideohjaajien ammattiroolin omaksumisessa. Koulutukseen otetaan 14 opiskelijan ryhmä, joka mahdollistaa pienryhmätyöskentelyn ja henkilökohtaisen ohjauksen.
Sanataideohjaajan perusopinnot toteutetaan lähi- ja monimuotokoulutuksena, jossa viikonloppuihin painottuvassa opetuksessa vuorottelevat lähiopetus ja etäopetus. Lisäksi koulutukseen sisältyy itsenäistä opiskelua ja 4 op laajuinen harjoittelumoduuli. Harjoittelussa opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sanataiteellisen ohjauskokonaisuuden sekä kirjoittaa ohjauksesta raportin. Kouluttajat ohjaavat kokonaisuuden suunnittelua. Harjoittelun päätteeksi kokemuksia ja havaintoja puretaan vielä ryhmässä. Koulutus on mahdollista suorittaa työn ohessa.
Opiskelija saa käsityksen siitä, mitä sanataide on, missä sanataideohjaaja voi työllistyä ja miten työllistää itsensä. Opiskelija hahmottaa paremmin sanataidetyöskentelyn monia mahdollisuuksia ja sitä, kuinka sanataidetta voi hyödyntää myös oman työn tukena. Koulutus antaa valmiudet työskennellä ja kehittyä sanataideohjauksen parissa oman kiinnostuksen ja tavoitteiden mukaisesti.
Opinnoissa syvennytään yhden moduulin ajan terapeuttiseen kirjoittamiseen ja sen antiin sanataiteelle ja kirjoittamiselle. Toinen moduuli vietetään sanataiteen ja muiden taidemuotojen rajapinnassa eli tutkitaan, miten musiikkia, kuvaa, liikettä ja sanataidetta voidaan yhdistää toisiinsa. Opiskelija pääsee etsimään keinoja siihen, miten voimme yhdessä luopua arvostelusta ja arvottamisesta sanataideprosessin aikana ja nauttia tekemisestä. Opiskelija tutkii omia kiinnostuksen kohteitaan ohjaajana ja ammentaa niistä omaan ohjaajaidentiteettiinsä. Koulutukseen kuuluvan harjoittelujakson aikana opiskelija pääsee soveltamaan saatuja oppeja käytännössä ja reflektoimaan omaa rooliaan sanataideohjaajana.
Aika
07.02. – 01.11.2026
moduuli 1: 7.-8.2.2026
moduuli 2: 7.-8.3.2026
moduuli 3: 18.-19.4.2026
moduuli 4: 16.-17.5.2026
moduuli 5: 13.-14.6.2026
moduuli 6: 15.-16.8.2026
moduuli 7: 26.-27.9.2026
moduuli 8: 31.10.-1.11.2026
klo 9.00-16.00
Lähiopetuksena Lahdessa moduulit 1, 2, 4, 5 ja 8
Etäopetuksena Zoomissa moduulit 3, 6 ja 7
Paikka
Päijät-Hämeen kesäyliopisto, Lahden Tiedepuisto, Niemenkatu 73, Lahti
Etäopetuspäivät Zoomissa
Kohderyhmä
Koulutus soveltuu kaikille sanataiteesta kiinnostuneille, jotka haluavat työskennellä sanataideohjauksen parissa. Sanataidetta voi hyödyntää osana omaa työtä laajasti esimerkiksi kirjasto-, opetus-, ohjaus- ja sosiaalityön aloilla.
Sisältö
Opintokokonaisuus koostuu yhteensä kahdeksasta moduulista. Moduuleista 5 toteutetaan lähiopetusviikonloppuna Lahdessa ja 2 verkko-opetuspäivinä Zoomissa. Kontaktiopetuspäivien välissä on opiskelijan itsenäistä työskentelyä, ryhmätyöskentelyä ja ohjaajalta saatua palautetta. Moduuli 7 eli harjoittelu sisältää opiskelijan henkilökohtaisen etäohjausajan, itsenäistä työskentelyä sekä etänä tapahtuvan ryhmäkokoontumisen.
1. moduuli: Johdanto (3 op)
2. moduuli: Sanataideryhmän ohjaamistaidot (3 op)
3. moduuli: Sanataideharjoitukset ja ohjauksen suunnittelu (3op)
4. moduuli: Sanataidetta vai kirjallisuusterapiaa? (3 op)
5. moduuli: Sanataide + muut taiteet = enemmän kuin osiensa summa (3 op)
6. moduuli: Sanataideohjaaja ammattilaisena (3 op)
7. moduuli: Harjoittelu (4 op)
8. moduuli: Oma ohjaajaidentiteetti ja kirjoittajuus (3op)
Löydät moduulikohtaiset kuvaukset koulutuksen kotisivuilta.
Kouluttajat
Lily Laine (FM) on sanataideohjaaja ja luovan kirjoittamisen opettaja sekä kirjallisuuskritiikistä innostuva toimittaja. Hän ohjaa kaiken ikäisiä innokkaita sanataiteilijoita ja toimii etenkin kotimaisen spekulatiivisen fiktion kentällä monissa rooleissa.
Miska Karhu (FM) on kirjailija ja sanataideohjaaja. Hän on opiskellut luovaa kirjoittamista Turun yliopistossa, ja myös opettanut siellä.
Merja Toppi on sanataide- ja kirjallisuusterapiaohjaaja, kirjailija, runoilija ja tekstien sekatyöläinen. Hän on keskittynyt ohjaamaan aikuisia ja pitää tärkeänä lempeää katsetta oman tekstityöskentelyn suhteen.
Inka Vilén (FM) on opiskellut kirjoittamista koko elämänsä ja opettanut kirjoittajia yli puolet elämästään. Koulutukseltaan hän on äidinkielen opettaja, draamakasvattaja ja toimittaja, eikä mikään tekstin tuottamiseen liittyvä ole hänelle vierasta. Tätä nykyä Inka opettaa päätoimisesti kirjoittamisen taitoja lukiolaisille.
Kaikki kouluttajat ovat Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry:n ohjaajajäseniä.
Moduulissa 5 on mukana vieraileva kouluttaja Anu Ahonen. Anu (KM) on musiikkiterapeutti, kirjallisuusterapiaohjaaja ja opettaja. Hänelle niin terapia- kuin opetustyössäkin tärkeää on vuorovaikutteinen kohtaaminen. Terapiatyötä hän on tehnyt erityisesti omilla poluillaan uupuneiden aikuisten kanssa. Jokaisella on tarinansa ja laulunsa!
Hinta
995 €, sisältää opetuksen sekä opetusmateriaalin sähköisessä muodossa.
Koulutuksen hintaan ei lisätä arvonlisäveroa.
Veroton palvelu AVL 39-40 §
Ilmoittaudu 14.12.2025 mennessä kotisivujemme kautta. Koulutukseen otetaan enintään 14 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.